Konstnär Jerry Grönberg
 
”Det tar sin tid. Man kommer hit och vill känna sig hemma, men känner att man är utifrån, man är inkräktare, man tycker att heden ser på en, avvaktande och rätt länge ibland. Först så småningom sluter heden sitt vakande öga, och man går in i landskapet".

Ur Olle Hammarlunds bok "Fårets gröna öga”, Carlsson bokförlag
Nyutgåvan 1995 illustrerad av Jerry Grönberg


Hedens doft och Miles Davis tystnad
Av Erika Lagerbielke, professor och formgivare

Om man har följt konstnären Jerry Grönberg vet man att han gärna återkommer till sina motivmiljöer, ofta Fårös hedar och stränder eller Paris med sina broar och caféer. Inspirationen kan vara ett synintryck, ett ljud eller en doft. Kanske några bodar som kurar i strandkanten eller hedens doft av backtimjan. Ett stycke hed med det vackra gräset grusslok som står där och bugar i slow motion. Kanske ett musikstycke med Miles Davis. Just upplevelsen av musik har stor betydelse för Jerry Grönberg och han berättar att han har lärt sig mycket om att disponera dukens yta genom att lyssna på Miles Davis och hur denne använder sig av tystnad när han spelar sin musik. Oavsett sinne fångas en upplevelse eller stämning som gestaltas med ett koncentrerat personligt och poetiskt tonfall. Vissa motiv blir nästan ikoniska; det ensamma trädet, man på cykel, bodarna vid fiskeläget Helgomannen. Som betraktare blir man bekant med Jerry Grönbergs motivvärld, men eftersom den omtolkas i varje verk är upplevelsen alltid ny. En upplevelse som konstnären vill att vi definierar själva.
 
 
– Jag upplever och förmedlar, säger han, betraktaren väljer sin egen tolkning. Vad är det Jerry Grönberg upplever? Han har bland annat en särskild känsla för färg. Min första kontakt med Grönbergs konst var en utställning 1997 på Svenska Ambassaden i Tokyo. Då visade han tuschmålningar, ett resultat av kalligrafistudier såväl i Sverige som i Japan, koloriten dominerades svart och vitt. De senaste årens färgvärld är helt annorlunda, mer intensiv. Kadmiumgult, rött och lysande himmelsblått, ett måleri med starka färgkontraster. Det första intrycket är att det är oblandade färger eftersom de har en sådan intensitet, men så enkelt är det inte. Jerry Grönberg kan sitt hantverk och vid närmare granskning visar det sig att upplevelsen kommer sig av en avancerad uppbyggnad i många steg. Kontrasten mellan de skickligt valda färgerna skapar en komplex och rik färgupplevelse. Konst är naturligtvis mer än hantverk. Jerry Grönberg använder sin yrkesskicklighet för att förmedla de upplevelser han vill dela. Verken kan uppfattas som gestaltningar av fysiska platser, men lika gärna symboliskt, eller både och. Ett motiv gestaltas vid årets, dygnets och vädrets skiftningar. Någonstans finns kanske en mänsklig gestalt eller spår av människors verk, som ett hus eller en båt. Man blir nyfiken; vad hände precis innan motivet fastnade på duken, vad händer när vi vänder ryggen till?
 
 
Vi presenteras för en samtidigt stillsam och fantasieggande motivvärld med ett alldeles eget och särpräglat uttryck. Strandbodarna en månljus natt, fångade med en komplex förgrund i flera blå nyanser. Samma bodar inramade av skarpt och nästan oroande kadmiumrött, ögonblicket före stormen. Det är olika tonfall och nya berättelser, det är vackert på ett utmanande sätt - inte är väl heden så röd, rapsen så gul eller strandvallen så blå?

Om Miles Davis och några lyssningstips
Amerikansk jazzmusiker, 1926-91. Stilbildare inom den moderna improvisationsmusiken. Började som nittonårig trumpetare i Charlie Parkers kvintett. Därefter egna grupper med storheter som John Coltrane, Bill Evans, Marcus Miller, Cannonball Adderly och Marilyn Mazur. Skivexempel: "Birth of the cool", "Walkin", "Kind of blue", "Tutu", "We want Miles", "The Munich concert 1988".

Kontakt
E-post: artist@jerrygronberg.se telefon: 08 411 47 57
www.jerrygronberg.se
Foto: Tomas Åhlman